מיינדפולנס (mindfullness) , קשיבות או מודעות קשובה היא שיטה המאפשרת לפתח יכולת התבוננות פנימית בעזרת תרגול מנטלי. הרעיון הוא לאפשר את התרגול, לייצר מודעות מכוונת למה שעובר עלייך ברגע הנוכחי.

לכולנו יש יכולת מסויימת לכוון את תשומת הלב, אבל היכולת הזו מוגבלת ולא מיומנת. הסחות דעת וקשיי ריכוז מאפיינים תשומת לב שאינה מאומנת (וגם מצבים כמו הפרעת קשב). פעמים רבות מדי, התודעה שלנו "נחטפת" על ידי משהו שראינו, שמענו או חשבנו. אנחנו מוצאים את עצמנו עושים דברים בלי שתיכננו לעשות אותם כל כך הרבה זמן.

מיינדפולנס מכוונת את תשומת הלב לדברים מסויימים ובמיוחד למה שקורה כאן ועכשיו.

במה מיינדפולנס מתמקדת?

למוח שלנו יש נטיה לעסוק שעות וימים בדברים שהתרחשו או בדברים שעדיין לא התרחשו, אבל מה שקורה ממש עכשיו חומק מאיתנו. כמו שאין לנו שליטה על האנשים עוברים ברחוב אל מול עיננו ואנחנו מקבלים את הדימויים החולפים על פנינו ללא שיפוט, כך גם זרם המחשבות והדימויים שבתוך ראשנו. אם נצליח להתמקד בכך, נשפר את יכולתנו להבין מה קורה לנו.

למה זה חשוב? כי כל הרגעים היפים והמרגשים של החיים מתרחשים בזמן הווה. וההווה הוא המועד היחיד שבו אנחנו יכולים באמת להרגיש ולחוות את האירועים. יותר מכך, אם לא נחווה את האירועים בזמן אמת ולא נהיה מודעים למה שהם עושים לנו, נפספס אותם ואז כשהם כבר יגיעו למודעות שלנו, הם יכולים להתנפח למימדים גדולים. אז, נצטרך משאבים גדולים הרבה יותר כדי לתקן ולהתמודד איתם. לכן, עכשיו הוא הרגע היחיד שקיים בו אפשר לעשות איזה שינוי בקשר לחיים שלנו.

המרכיב השלישי של מיידפונלס הוא חוסר שיפוטיות. כי עודף שיפוטיות או ביקורת עצמית מוגזמת יכולה להוביל אותנו למקומות קשים של כעס ואכזבה. במסגרת המיינפלונס אנו מפתחים יכולת להתבוננות עצמית בלי שיפוטיות כדי שנוכל לראות גם את הטוב וגם את הרע בצורה בהירה יותר, כדי שנוכל לראות את האת המציאות בצורה רחבה יותר.

שלושת המרכיבים הללו של מיינפולנס: הפעלה מכוונת של תשומת הלב, לרגע הנוכחי, וללא שיפוטיות, הופכים את התרגול של מיידפולנס לכלי עוצמתי. האימון כמובן אינו מטרה כלשעצמו. המטרה היא לראות דברים כפי שהם כדי לאפשר התמודדות בריאה יותר.

איך מיינדפולנס יכול לעזור לי?

המושג מיינדפולנס לקוח מעולם הבודהיזם, ובדומה לראיית העולם הבודהיסטית, הוא מתמקד בקבלה עצמית. שיטות הטיפול הפסיכותרפיות המערביות מתמקדות קודם כל בשאיפה לשנות, ואילו על פי גישת המיינדפולנס, הסבל איננו רע, בהכרח, ויש ללמוד לקבל אותו וללמוד ממנו.

בתרגול מיידפולנס, בדומה ליוגה, לומד המטופל במהלך הטיפול לפתח את היכולת להביט על מחשבותיו בצורה מודעת, גם כאשר זה לא נעים. תחושות כמו סבל, או פחד, הן תחושות שאנו נוטים לעיתים להדחיק ועל כן הן לא מטופלות כראוי ומתעצמות, ועל כן נוצרים מצבים כגון חרדות או דיכאון. אפשר גם להתאמן בצורות אחרות, וישנם קורסים וסדנאות שמיועדים ללמד אותך את זה. התועלת שת אימון כזה זכתה לתיקוף מדעי במספר עצום של מחקרים מדעיים. אנחנו יודעים היום שפיתוח שיטתי של מודעות קשובה עוזר להפחתה של מתח, חרדה, תסמינים פסיכוסומטיים, רמת כאב, ובמקרים מסויימים אפילו דיכאון.

כאשר אנו מתרגלים מיינדפולנס, התמקדות בתחושות תוך שימוש בטכניקות הרגעה תאפשר לפתח יכולת וויסות רגשי בריאה, בה גם אם המצוקה לא תעבור, היא תקבל נפח עודף. כך ניתן ללמוד מן החוויה השלילית ולהשתחרר ממנה, ולא לחוות אותה שוב ושוב.

האם זה טיפול?

אחת התפיסות בנוגע למיידפולנס היא שבניגוד לשיטות טיפול כמו CBT או טיפול פסיכולוגי דינמי, לא מדובר בשיטת טיפול אלא באורח חיים שמאפשר לאדם להיות מודע לעצמו ולמה שקורה לו בצורה טובה יותר. לכן, מיינדפולנס משתלבת פעמים רבות בתוך טיפול, בין אם זה טיפול פסיכולוגי, פסיכיאטרי או בכלים טיפוליים אחרים.

מיינדפולנס לכן יכול להפוך לכלי טיפולי חשוב, במסגרת סל הכלים שמציעים לכם. הוא יכול להשתלב בדרך החיים שלכם, הטיפול תרופתי או פסיכולוגי. הוא כלי נוסף שאתם יכולים להשתמש בו בכל רגע נתון. בבית, בלימודים או במשרד.