רוצה להרגיש טוב יותר?

אפשר לדבר איתנו 03-6919961 או למלא את הטופס ונחזור אליך

    ארגון הבריאות העולמי מדבר על כך שכמעט חמישית מאוכלוסיית העולם תסבול במהלך החיים שלהם מאפיזודה דכאונית כזו או אחרת. דיכאון זו מחלה של הנפש, אבל בעצם כדאי להתייחס אליה כמחלה של כל הגוף, כמחלה שיש לה גורמים רבים ולכן יש גם גורמים רבים שיכולים להשפיע עליה.

    אם נתייחס לדיכאון כמחלה של כל הגוף ולא רק של הנפש, אז גם התייחסות כללית יכולה לתת מענה טוב לטיפול בדיכאון. מצד אחד צריך לזכור שדיכאון יכול להיות סימפטום של בעיה גופנית כללית. אחד הסימפטומים של תת פעילות של בלוטת התריס הוא דיכאון. אנשים שסובלים מסרטן הלבלב יכולים לסבול מסימפטומים קשים של דיכאון כסימפטום של הסרטן. כך גם לגבי בעיות ביותרת הכליה, לאחר התקפי לב וגם אירועים חיצוניים כמו פיטורין או התעללות יכולים להוביל לדיכאון.

    לדיכאון יש השפעה סיסטמית
    הדיכאון גם גורם להגבלה תפקודית. לא רק בגלל הדיכאון עצמו אלא גם בגלל שדיכאון נמצא קשור לתחלואה נרחבת במובנים הגופניים. הדיכאון מעלה את השיעור של אירועים מוחיים, ומעלה את הסיכון להתפתחות של אוסטאופורוזיס, של מחלות לב ושל סוכרת. כמו כן יש פגיעה במערכת החיסונית, עליה במחלות דלקתיות כך שהדיכאון לא רק פוגע באיכות החיים ומשפיע על הזוגיות והמשפחה אלא ממש נקשר להחמרה במצבם הפיסי של אנשים.

    פתרונות כלליים שיכולים להשפיע על דיכאון

    אם אנחנו מבינים את הדיכאון כמחלה שמושפעת ממגוון גורמים אז צריך לתת גם פתרונות רב מערכתיים. יש דוגמאות רבות לדברים שיכולים להשפיע על הדיכאון.

    התעמלות: כולם יודעים שהתעמלות (במידה סבירה) טובה לבריאות וטובה לאנשים שסובלים מדיכאון. אבל מה שמיוחד כאן זה שההתעמלות גם עוזרת למנוע את מגוון הבעיות הבריאותיות שנלוות לדיכאון עצמו.

    אור שמש: מעבר לעובדה שתאורה משמשת לטיפול בדיכאון עונתי, יש מחקרים שמראים שאור חזק ובעיקר אור שמש יכולים לשפר סימפטומים של דיכאון. מרבית האנשים שסובלים מדיכאון מעדיפים להסתגר בבית או לשכב במיטה, אבל בעצם הפעולה ההפוכה יכולה להיות בריאה עבורם.

    שינה: יש ויכוח בין החוקרים האם הפרעות השינה מקדימות את בוא הדיכאון או שמא הפרעות השינה הן סימפטום של דיכאון. בכל מקרה יש עבודות שמראות שאם מטפלים בהפרעות השינה גם סימפטומים דיכאוניים משתפרים, איכות היומיום משתפרת ואיתה מצב הרוח. יש גם עבודות שמראות שטיפול במלטונין יסייע לחיזוק הטיפול נוגד הדיכאון.

    סביבה תומכת. אנשים בדיכאון מעדיפים במקרים רבים להיות לבד, להתרחק מאנשים אחרים או פשוט לא יוצרים קשר עם הסביבה. אבל המציאות היא שדווקא סביבה תומכת של בני משפחה, חברים וגם קבוצות תמיכה מסוגים שונים יכולים להקל על הסימפטומים הדיכאוניים, בעיקר אצל אלו שחושבים שאין להם תקווה.

    בריאות הגוף והנפש

    תרופות ופסיכותרפיה: אני מכיר את הויכוח העדכני על יעילות התרופות נוגדות הדיכאון. בכל מקרה, מי שמכיר קצת לעומק את התחום, יודע כמה דברים חשובים: ראשית, התרופות עובדות וגם התרופות הישנות שפחות בשימוש כיום עובדות יפה. שנית, התרופות מסייעות גם לתסמינים נלווים לדיכאון כמו הפרעות חרדה ושינה. שלישית, התרופות יכולות לסייע גם לבעיות גופניות אשר מושפעות ממצב נפשי כמו כאבי ראש, מעי רגיש וכדומה. גם הפסיכותרפיה על סוגיה השונים הוכחה כמסייעת מאד לאנשים שסובלים מדיכאון. בין אם מדובר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפול דינמי יותר, הם יכולים לסייע בהתמודדות ובהקלת סימפטומים.

    טיפולים אחרים: לכל תרבות יש את הטיפולים שלה. יש ארצות כמו אנגליה שהנהיגו טיולים קבוצתיים (הליכות ברגל) לחולי דיכאון. בהולנד יש פרוייקט שבו נותנים לאנשים עם דיכאון לעבוד תקופה מסויימת בחווה – גם תעסוקה, גם הסחת דעת, גם אור שמש ופעילות גופנית. בהודו עושים מדיטציה. כל הדברים האלו יכולים לעזור לחולי דיכאון.

    אז אם אתם מדוכאים או שיש לכם בן משפחה שסובל מדכאון כדאי לזכור שיש דרכים רבות לעזור לאנשים חולים. יותר מכך, יש עוד דרכים רבות שלא חשבתי עליהם ולא ציינתי. חלק מהטיפולים כוללים פסיכיאטרים ופסיכולוגים אבל חלק כוללים בני משפחה, חברים ופעילויות שנחשבות ‘רגילות’. אם נעזור לאלו שסובלים מדיכאון להכנס לשגרה אחרת נוכלגם לעזור להם לצאת מהדיכאון. הויכוח אם תרופות נגד דיכאון או פסיכותרפיה עובדים יותר מכשיל את היכולת שלנו להתייחס לדיכאון כמחלה של כל הגוף ולפתרון כפתרון של כל החיים.