כאשר אנחנו נמצאים במצוקה רגשית או פיזית, רוב הסיכויים שנבחר באחד משני ערוצי פעולה: ננסה להתמודד בכוחות עצמנו, או שנבחר ללכת לפתרון הכי מהיר שאנחנו מכירים. רובנו ננסה ככל הנראה ‘להתמודד’ לבד וכשלא נצליח, נפנה לכל מני שיטות שמבטיחות מהפך בחיים בעזרת פעולות קצרות. אבל במרבית המקרים, הפתרונות הקצרים גם לא עובדים ובטח לא נותנים מענה למצוקה.

גם בטיפול נפשי, ישנם פתרונות ‘קצרים’ שהם הכרחיים, אבל פעמים רבות הפתרונות האלו נותנים מענה רק לפן אחד של הבעיה. לדוגמא נטילת טיפול תרופתי לבעיות נפשיות שונות שהן לרוב דרך מהירה וקצרה כך טומנת בחובה תופעות לוואי, וגם להן לוקח זמן להשפיע וגם כשהן משפיעות הן לא משפיעות על כולם באותה מידה. 

ומהצד השני יש שיטענו שפסיכותרפיה עדיפה על תרופות ולא צריך אף פעם לקחת טיפול תרופתי. פסיכותרפיה בהחלט עוזרת לאנשים. פסיכותרפיה מסייעת לאנשים להבין את מה שהם מתמודדים איתו ואם יש טריגרים שגורמים להחמרה במצב ואיך התרופות משתלבות (או לא משתלבות) בטיפול. אבל צריך לדעת שכשיטת טיפול, פסיכותרפיה גם לא תמיד עוזרת, ולא תמיד לוקח לה 16 שבועות להגיע לתוצאות רצויות.

אז איזה טיפול עדיף?

התשובה כמובן ברורה: הטיפול העדיף הוא הטיפול שעוזר למטופל, ולא משנה אם הוא מגיע מהאסכולה הזו או מהאסכולה ההפוכה. הויכוח איזה טיפול עדיף חשוב ברמה התאורטית, אבל ברמה הפרקטית – כשנמצא מולנו מישהו שסובל מדיכאון, או חרדה או כל בעיה אחרת, צריך להציע לו את כל האפשרויות, לתעדף אותן עבורו ולהנחות אותו איך לנהל את הטיפול בצורה הטובה ביותר. לבחון לשלב תרופות פסיכיאטריות עם פסיכותרפיה, להוסיף פעילות גופנית, תמיכה ממשפחה, מסגרת תעסוקה כזו או אחרת, שינוי בתזונה או בהרגלי היומיום, דיקור סיני או מדיטציה ובכלל כל דבר שיכול לסייע לאדם. תרופות יכולות להיות תשובה טובה לחלק מהתסמינים בזמן שפסיכותרפיה יכולה לתת מענה לתסמינים אחרים.

על מנת להתחיל עליכם לקבל החלטה שאתם מעוניינים בשינוי. החלטה על שינוי אינה פשוטה מסיבות רבות. לפעמים אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לשנות לבד, לפעמים אנחנו כבר התרגלנו למצב ולפעמים השינוי מפחיד אותנו, כיוון שמדובר במשהו חדש ולא מוכר. אבל בני האדם משתנים בין אם הם רוצים או לא, גם אם הם לא מודעים לשינוי, וכדאי לפעמים לנסות להשפיע על התהליך ועל התוצאה של השינוי

כאן, אנחנו ואתם נכנסים לעבודה.