“לא הצלחתי בריאיון העבודה כי שידרתי חוסר ביטחון עצמי”
“אין לי ביטחון עצמי לפנות לבחורה שמוצאת חן בעיני”
“אם היה לי יותר ביטחון עצמי הייתי מוצא את עצמי בתפקיד יותר טוב”
“עם קצת ביטחון עצמי הייתי במצב כלכלי שמאפשר רמת חיים יותר גבוהה”
“אני לא  מצליח/ה להציב גבולות לילדים כי אין לי ביטחון עצמי”
“אם היה לי יותר ביטחון עצמי, היו לי יותר חברים וקשרים והייתי יכול להצליח ולהנות יותר בחיים”

אלה משפטים שאנחנו אומרים לפעמים לעצמנו ולאחרים, במצבים שונים. זה נכון ש”חוסר ביטחון עצמי” זאת תכונה שמלווה אותנו לאורך זמן, אבל זה לא אומר שנגזר עלינו להשאר איתה כל החיים. כדי לשנות, אפשר להיעזר בגורם מקצועי ואפשר גם לנסות לבד.

מה זה ביטחון עצמי?

ביטחון עצמי מורכב משלושה מרכיבים:

  1. מהאמונה של האדם ביכולות שלו,
  2. מהשכנוע הפנימי של האדם, שהוא יכול לעמוד בהצלחה במימוש הרצונות שלו, האתגרים והדרישות של חיי היום יום
  3. מהאמונה של האדם שמגיע לו להיות מסופק ומאושר.

כאשר האדם מרגיש טוב לגבי היכולות שלו, יש לו יותר אנרגיה לפעול, להשיג את המטרות ולממש את הרצונות שלו. בדרך כלל כאשר האדם בטוח ביכולות שלו הוא שמח ומסופק יותר מההצלחות שלו. מחקרים מראים שביטחון עצמי קשור לבריאות טובה יותר, לחיי חברה טובים יותר, פחות בעיות רגשיות וחברתיות, התמודדות בריאה. ילדים עם ביטחון עצמי גבוה מבצעים טוב יותר בבית הספר, וכבוגרים יש להם סיפוק רב יותר בעבודה. ביטחון עצמי מקושר לאושר ואפילו להחלמה טובה יותר ממחלות.

לביטחון עצמי קשורים עוד מושגים כמו:  הערכה עצמית, כריזמה, אסרטיביות. הביטחון העצמי בא לידי ביטוי בסופו של דבר בהתנהגות ובמעשים אך מבוסס למעשה על רגשות ומחשבות – אמונות שלנו לגבי עצמנו ולגבי העולם.

נולדים עם זה?
כן ולא
כן – נולדים עם טמפרמנט סוער או רגוע, עם יכולות אינטלקטואליות גבוהות יותר או פחות, שהם תשתית לביטחון עצמי.
ולא – כי ביטחון עצמי נבנה באמצעות יחסי הגומלין עם הסביבה בילדות המוקדמת ובמהלך החיים.

מה ניתן לעשות כשי לשפר את הביטחון העצמי?
מידת הביטחון העצמי היא בידיים שלנו, יש מה לעשות כדי להרגיש בטוחים בעצמנו ושווים יותר. כדאי להשקיע קצת עבודה בהתמדה, כדי להנות יותר מהחיים, כדי להיות יותר רגועים וחופשיים מפחדים וחששות, כדי להרגיש יותר אנרגיה ומוטיבציה לעשות דברים, כדי שנהנה מחברת אנשים והם ירגישו נוח סביבנו.

  1. העריכו את עצמכם לא רק על סמך התוצאה אלא גם על סמך התהליך – הדרך שעשיתם, המאמץ שהשקעתם ואפילו עצם המחשבה והרצון לעשות את הדבר.
  2. דמיינו את עצמכם מצליחים ותנו לעצמכם גם להכשל. למדו את עצמכם להתמודד עם אכזבה וכאב. התעודדו מכך שעשיתם את הטוב ביותר שלכם, מזה שהעזתם ולא נשארתם באיזור הנוחות.
  3. הפחד להעיז הוא רק “תמרור אזהרה”, הוא חשוב כדי להמתין ולחשוב רגע “להסתכל ימינה שמאלה” לפני שיוצאים למשימה. הפחד הוא לא “רמזור אדום” הוא לא מכוון לנטרל אותנו. לא להבהל מהמתח שאנחנו מרגישים, מתח סביר עוזר לנו להיות יותר עירניים וחדים ומשפר את הביצועים.
  4. סגלו לעצמכם תנוחות גוף בטוחות: עמדו והלכו זקוף, הרגישו את הרגליים על הקרקע, הרבו לחייך. תנשמו! נשימות איטיות עמוקות וסדירות. נשימה נכונה, יציבה ושפת גוף בטוחה שולחים מסרים למוח שמשנים לטובה את ההרגשה. לפעילות גופנית למשל יש השפעה חזקה על הביטחון. אימון פיזי משחרר חומרים למוח שמייצרים עונג ומשפרים את התפיסה שלנו את עצמנו.
  5. למדו את עצמכם לבקש עזרה וגם להציע עזרה לאחרים. בקשת עזרה איננה חולשה – שיתוף פעולה מביא לתוצאות הכי טובות.
    הצעת עזרה היא לא בהכרח התנשאות או הפקרת עצמך לניצול.
    בקשת עזרה ומתן עזרה במידה סבירה מחברות אותנו לאנשים, ומחזקות אותנו, נותנות לנו להרגיש טוב עם עצמנו ובעלי משמעות.
  6. הפחיתו את הבקורת העצמית הקטלנית ואת התלות שלכם בפידבק וחיזוקים מהסביבה. סלחו אתם לעצמכם, פרגנו, תגידו אתם לעצמכם את מילות העידוד והפרגון שאתם מצפים שאחרים יגידו לכם. וכמובן אל תגזימו…

בניית ביטחון עצמי זה תהליך, זה לא משהו שאנחנו מגיעים אליו באופן חד פעמי והוא שלנו לתמיד. צריך לתחזק אותו, אבל כשיש לנו את הכלים, אנחנו תמיד יכולים לטפח אותו בתוכנו.