רוצה להרגיש טוב יותר?

אפשר לדבר איתנו 03-6919961 או למלא את הטופס ונחזור אליך

    רגישות היתר הקיימת בתקופת ההיריון ובתקופה הראשונה שלאחר הלידה היא מוכרת ונפוצה מאד. לידת תינוק היא אירוע משנה חיים, לוקח זמן להסתגל להיות הורה חדש. שמירה על תינוק קטן עלולה להיות מלחיצה ומתישה. בתקופה זו מתעוררים מגוון רגשות עוצמתיים – מהתרגשות ושמחה ועד לפחד וחרדה ולעיתים אף לדיכאון.

    כשמופיע דיכאון, חשוב לפנות לעזרה בהקדם האפשרי מכיוון שהתסמינים עלולים להימשך חודשים או להחמיר ולהשפיע משמעותית על האם, על התינוק  ועל האב  והמשפחה. עם התמיכה הנכונה, רוב הנשים מחלימות.

    דכדוך או דיכאון?

    הצורה הקלה הונפוצה ביותר של הפרעת מצב רוח לאחר לידה היא: "דכדוך" Postpartum Blues, מצב בו הסימפטומים מתחילים ביום השני-שלישי לאחר הלידה, מגיעים לשיאם  ביום החמישי-שביעי ונמשכים כשבועיים.
    הסימפטומים יכולים לכלול :

    • מצב רוח לא יציב
    • הרגשה של הצפה רגשית
    • חרדה
    • מצב רוח ירוד, עצב  ונטייה לבכי
    • אי שקט, וחוסר ריכוז
    • רוגזנות
    • הפרעות בשינה
    • בעיות בתיאבון

    למרות שהתופעה מאד נפוצה ונראית לא חמורה, הסבל אותו חווה היולדת הוא לא קל וחשובה במקרה זה התמיכה של המשפחה, ההרגעה והעברת המסר של תקווה כי המצב יחלוף תוך מספר ימים. אם התסמינים הללו מחמירים וממשיכים מעבר לשבועיים הרי שמדובר במצב של דיכאון לאחר לידה.

    דיכאון לאחר לידה

    "דיכאון לאחר לידה" (Postpartum Depression) – זוהי הצורה החמורה יותר, ממנה סובלות עד  10%-20% מהיולדות. המצב יכול להתחיל עוד לפני הלידה ובכל עת במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה. במצב זה התסמינים עוצמתיים יותר מאילו שבדיכדוך שלאחר לידה והם מפריעים לטפל בתינוק. האישה סובלת מהתמונה המלאה של דיכאון (כמובן שלא בהכרח מכל התסמינים המצויינים, אלא מחלקם):

    • מצב רוח ירוד, עצבנות וכעסנות.
    • נסיגה חברתית ואיבוד העניין בפעילויות רגילות שנהנתה מהן בעבר (כמו שיחה עם חברה, צפייה בטלויזייה, קריאת עיתון),
    • קשיים בריכוז, קושי לחשוב בבהירות ולקבל החלטות,
    • עייפות, חוסר אנרגיה וכאבים פיזיים,
    • קשיים בשינה (נדודי שינה או שנת יתר)
    • אובדן תיאבון או אכילה רבה מהרגיל
    • מרגישה אמא לא מספיק טובה, הרגשת אשמה, בושה, הרגשת כישלון או חוסר ערך.
    • חוסר תקווה
    • מחשבות חוזרות על מוות.
    • כמו כן יכולים להופיע חרדה והתקפי פאניקה.

    התכנים הדיכאוניים קשורים פעמים רבות בתינוק ובאם: האישה מגלה חוסר עניין ואדישות כלפי התינוק, זרות וניכור ובמקרים נדירים יותר אך חמורים, יופיעו מחשבות על התאבדות או מחשבות על פגיעה בתינוק. הסבל של האישה הוא רב, התפקוד היום-יומי נפגע, יש השלכות על היחסים הזוגיים ועל הטיפול וההרגשה של התינוק והילדים האחרים במשפחה. במקרה זה יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם של הבעיה ומתן טיפול מתאים.

    למה קשה לאבחן?

    1. הדיכאון אחרי לידה כאמור לא מופיע בד"כ מיד לאחר הלידה, אלא לפניו או מס' שבועות עד מס' חדשים לאחריה. הגורמים המטפלים פחות עוקבים אחר היולדת והמשפחה כבר פחות "עסוקה" ביולדת.
    2. לפעמים הסביבה מייחסת את הסימפטומים של עייפות, מצב רוח ירוד, קושי בתפקוד היום יומי, חוסר התיאבון וכו' ל"מצב הנורמאלי" של אחרי הולדת ילד, בו יש חסר מתמשך בשינה, ריבוי מטלות המוכרים לכל זוג ומשפחה. הגבול בין תופעה "נורמאלית" לבין בעיה נפשית המצריכה טיפול לא ברור.
    3. לעיתים האמא מרגישה אי-נוחות עם המצב, מתביישת לשתף את הסביבה במצב הרוח הירוד, במחשבות הדחייה כלפי התינוק ובסימפטומים הנוספים של הבעיה. הסביבה תמהה שהיא לא שמחה מכל שילדה ילד/ה בריא/ה, האם לפעמים מרגישה שהיא לא ראוייה להיות אמא ומקווה להתגבר בכוחות עצמה על רגשות אלה. חשוב שבני המשפחה הקרובים יהיו ערים לקורה, יעודדו, ירגיעו את רגשות האשם וחוסר הביטחון יעבירו את המסר שמדובר בבעיה נפשית שיש לטפל בה מהר ככל האפשר וכי הטיפול ברוב המכריע של המקרים מצליח.

    מה בני משפחה יכולים לעשות?

    להעביר את המסר שאתם מודעים לכך שהיא מרגישה עצובה, בודדה ומבוהלת.  שזו לא אשמתה שהיא בדיכאון – זה יכול לקרות לכל אחת. להיות בדיכאון לא אומר שהיא הורה רע, זה לא אומר שהיא משתגעת, זה לא אומר שהתינוק/ת י/תלקח – תינוקות נלקחים לטיפול רק בנסיבות יוצאות דופן מאוד.
    לעודד את האישה לפנות לעזרה. לסייע לה אם היא מתקשה לפנות בעצמה או לא מאמינה שהמצב בר שינוי.
    כדאי גם להעביר את המסר שאין לצפות שהבעיה תחלוף מעצמה.


    הטיפול בדיכאון אחרי לידה

    עצב, ייאוש וסבל, אינם גזירה משמיים ואנחנו רואות זאת כשליחות מקצועית, לסייע לך להתמודד עם הקשיים ולעזור לך להחזיר לעצמך את תחושת הבריאות והסיפוק. נשות מרכז רזולוציה מתמחות בטיפול בנשים אשר חוו חוויות מטלטלות הקשורות למעגל הפריון הנשי לאורך חייהן.

    נעניק לך טיפול נפשי ומקצועי המותאם אישית עבורך, בזמינות גבוהה ובדיסקרטיות מלאה.
    אצלנו תוכלי להרגיש חופשיה לקבל עזרה מנשות מקצוע בעלות נסיון רב בטיפול בנשים במשברים כאלו. מגיע לך למצוא את הפתרון הנכון לך בליווי ותמיכה מקצועית ועוטפת.

    מצב של דיכאון אחרי הלידה חייב להדליק נורה אדומה ויש ליזום פנייה מהירה לטיפול פסיכיאטרי ו/או פסיכולוגי מקצועי. הטיפול בדיכאון אחרי לידה דומה לטיפול בסוגים אחרים של דיכאון ומומלץ שילוב של טיפול תרופתי נוגד דיכאון וטיפול פסיכולוגי (פסיכותרפיה), אשר יביא לתוצאות הטובות ביותר.