רוצה להרגיש טוב יותר?

אפשר לדבר איתנו 03-6919961 או למלא את הטופס ונחזור אליך

    OCD (ר"ת של Obsessive Compulsive Disorder או "הפרעה טורדנית כפייתית") היא אחת ההפרעות הפסיכיאטריות המרתקות ביותר.

    ראשית, מאד מעניין לעבוד עם אנשים שסובלים מ-OCD בגלל המוטיבציה של רבים מהם להיפטר מהאובססיות.

    שנית, יש הצלחות לא רעות בטיפול ב-OCD בשילוב של טיפול פסיכיאטרי באמצעות תרופות יחד עם טיפול פסיכולוגי בגישה קוגניטיבית התנהגותית. אבל הדבר המרתק ביותר בהפרעה הזו היא המגוון של הצורות בה היא מופיעה.

    אנחנו מנסים להכניס דברים לקטגוריות כדי שנוכל להתמודד בצורה טובה יותר, שנוכל למצוא טיפולים ממוקדים יותר לסוגים השונים של OCD. במקרים רבים יש גם חפיפה בין הסוגים, ולפעמים יש מעבר של המטופל מסוג אחד של אובססיה לסוג אחר. לאנשי המקצוע אין רשימה מוחלטת של סוגים שעומדת לרשותם, אבל ניסיתי להכין פה רשימה של הקבוצות הגדולות ביותר:

    OCD של זיהום: ככל הנראה מדובר בצורה הנפוצה ביותר של OCD. אנשים שסובלים ממחשבות של זיהום עמוסים במחשבות שהם יקבלו זיהום או מחלה בעצמם, או שהם יעבירו זיהום.

    OCD של ספקות: אנשים אלו עמוסים בספקות אם הם אמרו או עשו דברים. הם לא בטוחים אם הם נעלו את הדלת, אם סגרו את החלונות, כיבו את האש וכדומה. אצל אנשים מאמינים לפעמים יש ספקות אם הם התפללו כמו שצריך או קראו את המילים בסדר הנכון.

    OCD של סימטריה: כאן אפשר למצוא הבדל גדול מאד בין אנשים שונים. כל הספרים צריכים להיות במרחק של חצי סנטימטר מהקצה של המדף. כל התיקיות צריכות להיות מסודרות לפי א'-ב'. המיטה צריכה להיות בזווית מסויימת או שדברים חייבים להיות בסדר מסויים.

    OCD של אמונה: כל מיני אמונות, טקסים והתנהגויות הן חלק מהסוג הזה של OCD. לדוגמא כשאנשים חייבים לחזור על דברים בצורה מסויימת כדי להתגונן מפני עין הרע. אחרים נמנעים מכל דבר שקשור למוות או עושים טקסים מסויימים כדי שלא יקרה אסון או מחשש שיקרה משהו רע לאנשים שהם אוהבים.

    OCD של בושה: אנשים עם סוג זה של אובססיה דואגים כל הזמן שהם יעשו משהו שיבייש אותם או יפריע להם מאד. אנשים דתיים יכולים לסבול ממחשבות טורדניות על כך שהם חוטאים. אדם אחר יכול לחשוב מחשבות טורדניות על כך שהוא יאמר שטויות כשהוא יתחיל לדבר.

    OCD של תוקפנות: במקרה הזה מדובר על מחשבות תוקפניות או דחפים תוקפניים שמציפים את האדם, בניגוד לרצונו, או פחד שלו מפני מצב שבו ינקוט באלימות ויפגע או ייפגע. אמא יכולה לסבול ממחשבות שהיא תהרוג את התינוק שלה. אדם יכול לחשוב שהוא יתנגש במכוניות בכביש המהיר ויגרום לתאונה.

    OCD של נטיה מינית: מדובר בתת סוג של OCD של ספקות, והיא מתאפיינת במחשבות חוזרות על הנטיה המינית של האדם, בדיקה חוזרת בדרכים שונות אם האדם הוא הטרוסקסואל או הומוסקסואל.

    OCD של אגירה: זה סוג מיוחד של OCD בכך שהוא מתאפיין בדפוס של איסוף חפצים. לא מדובר באספן בולים שלא רוצה לזרוק את הבולים הישנים שהוא מצא, אלא באנשים שעוסקים באיסוף כפייתי, שממלאים את הבית שלהם בדברים שהם לא צריכים ולא מסוגלים להפטר מהם גם כשכבר אין מקום בבית. יכול להיות שמדובר בעיתונים ישנים, בחפצים שאספתם ברחוב, בחבילות או אפילו בבעלי חיים. אספנים כאלו בדרך כלל לא פונים לטיפול כי הם לא מוכנים לוותר על האוספים שלהם. מדברים על כך שיתכן שלא מדובר בדיוק ב-OCD, כיוון שזה לא בדיוק מטריד את האנשים.

    ישנם עוד דפוסים של מחשבות טורדניות וטקסים אולם אלו הדפוסים העיקריים. למרבה המזל, ניתן להתאים את הטיפול כדי שיתאים לסוג הספציפי של ה-OCD, וכך להגביר את יעילות הטיפול. אחד הדברים שחשוב ביותר לזכור, שאמנם לאנשים יש OCD, אבל הם לא לבד בעניין הזה. אתם לא לבד.