דמיינו לרגע שמסך הטלפון שלכם הופך שחור, המחשב האישי מפסיק לתפקד ואפילו הטלפון הקווי בבית פתאום לא מחובר. עכשיו אתם צריכים להעביר כמה שעות בבית לבדכם– בלי קשר לעולם החיצון, בלי התראות, הודעות, מיילים, גלילה ממושכת בפיד של הפייסבוק או צפייה בסטורי’ז באינסטגרם.

אם התרחיש הזה האיץ את פעימות ליבכם וגרם לאי נוחות שמזכירה צפייה בסרט אימה – אתם ממש לא לבד. כנראה שגם אתם סובלים מאחד הפחדים החדשים בספרות המקצועית והנפוצים ביותר בעידן האינטרנט – הפחד להחמיץ, או בשמו המוכר יותר –FOMO Fear of Missing Out.

מה זה FOMO?

הפחד להחמיץ נועד לתאר מצב שבו אנחנו חוששים שאחרים נהנים יותר, חיים טוב מאיתנו וחווים הרבה דברים מרגשים ומסעירים בזמן שאנחנו, איך נגיד את זה בעדינות? שורפים את זממנו לבד ובשעמום תהומי. המצב הזה מוביל לעלייה בקנאה באחרים ולפגיעה בהערכה העצמית ומחקרים מראים כי הרשתות החברתיות והסמארטפונים רק מעצימים אותו.

היצר התחרותי של בני האדם ככל הנראה משפיע מאוד על התעצמות התופעה. לכן, אפשר להניח שהפחד להחמיץ היה כאן מאז ומתמיד, אך עידן האינטרנט הפך אותו לבולט, משמעותי ועוצמתי יותר משהיה אי פעם.

המושג הוטבע לראשונה סביב 1996, מה שהופך אותו לאחת התופעות הנפשיות החדשות בעולם. אחד העוסקים הראשונים בתופעה היה חוקר ישראלי בשם ד”ר דן הרמן שזיהה את התופעה וניסה לבחון את ההשפעה שלה על אנשים במחקרים מדעיים. מאז נערכו עוד הרבה מחקרים על הנושא והמומחים, שכפי שתכף נבין, ניסו להבין למה זה קורה ואיך אפשר להיפטר מהתחושות הלא נעימות האלו.

אז למה אנחנו כל כך מפחדים להחמיץ?

התחרותיות ש”מתוכנתת” בכל אחד מאיתנו נועדה להבטיח שנשקיע את כל המאמצים שלנו כדי לשרוד ולהעביר הלאה את הגנים שלנו. זהו סוד הקסם שאפשר לאדם לשרוד ולשגשג גם בתקופות לא פשוטות וזה גם בדיוק מה שמאיים לאמלל את כולנו בעידן שבו אנחנו כבר מזמן לא נאבקים כדי לשרוד.

התחרותיות הזאת מובילה אותנו כיום לשאוף להיות במצב הכי טוב מבין האנשים שסבינו, אך כשאנחנו פותחים את הפייסבוק ורואים שם את מלכת הכיתה מהתיכון טסה בכל שבועיים ליעד אחר בעולם, את החבר שניתקנו איתו את הקשר לפני שנים מרצה בפני בכירים באקדמיה ואת הסמנכ”לית בגוגל שיצאנו איתה בגיל ההתגברות – זה גורם להרגיש שהמצב שלנו גרוע בהרבה מזה של שאר האנשים שסביבנו.

הרשתות החברתיות, כך עולה מהמחקרים, גם מעצימות את הפחד להחמיץ וגם מייצרות אצלנו התמכרות בדיוק מאותה הסיבה. כיום הוכח כי אנשים שסובלים מדיכאון, מחרדה ומהערכה עצמית נמוכה נוטים לבלות יותר זמן בגלישה ברשתות החברתיות ומייצרים תלות גבוהה יותר בטלפון הסלולרי. אלו, באופן אירוני ואכזרי למדי רק מחמירים את הבעיות הנפשיות האלו ואת הפחד להחמיץ.

הפחד הזה בתורו גורם לנו לרצות להיות מחוברים יותר לטלפון הנייד ולרשת – מחשש שכשנתנתק לכמה שעות נפספס משהו חשוב. כך נוצר מעגל אכזרי שקשה מאוד לשבור וגם לא מקדם אותנו לשום מקום.

האם אפשר להתגבר על הפחד להחמיץ?

FOMO, כפי שכבר הבנו, הוא בעיה מאוד נפוצה, שמאיימת על רבים בעידן החדש. למרבה המזל, בדיוק בגלל זה מנסים המומחים כל הזמן לגבש עצות פרקטיות שיעזרו לשפר את המצב. כך תעשו זאת ב-4 צעדים:

  1. שנו את הפוקוס – במקום להתרכז במה שאין לכם – נסו להזכיר לעצמכם כל הזמן מה כן השגתם בחיים, מה אתם עוד שואפים להשיג ואיך תעשו זאת. זכרו שברשתות החברתיות איש לא משתף את רגעי השעמום, הריקנות והחרדה. מתוך מאות אנשים שאתם כנראה עוקבים אחריהם, בכל יום רק מעטים בוחרים לשתף באירועים המרגשים והמסעירים ביותר שקרו להם – אז חשוב לקחת גם את הפוסטים שלהם בעירבון מוגבל ולהבין שרוב האנשים דווקא מרגישים בדיוק כמוכם.
  2. נהלו יומן – מחקרים מראים כי ניהול יומן אישי הוא אחד מהדרכים היעילות והעוצמתיות ביותר להתגבר על לחץ נפשי, פחדים וחרדות – בדגש על הפחד לפספס. יומן יאפשר לנו למקד את המחשבות ביעילות ולסדר אותן בראש. מומחים ממליצים שלא לעשות זאת באמצעות המחשב אלא בשיטה הישנה והטובה – באמצעות מחברת ועט. נסו להבין ממה אתם חוששים, מה מפריע לכם בעצמכם – ואיך תוכלו להפוך את התמונה.
  3. צרו חיבורים אמיתיים – הרשתות החברתיות יצרו דינמיקה שאינה טבעית למוח האנושי. הדינמיקה המלאכותית והמנוכרת הזאת יוצרת מחסור בחיבורים אנושיים משמעותיים שבהמשך הופך לחרדה ולירידה בהערכה העצמית. חשבו איך אתם מאפשרים לעצמכם לבלות יותר זמן במחיצת אנשים “אמיתיים” ופחות בדיונים עם אנשים וירטואליים ברשת. בלו עם המשפחה, צאו לטיול עם החברים, תכננו דייט מיוחד עם בן או בת הזוג – כל דבר שיעזור להתרחק מהמסך ולבלות עם האנשים שאתם אוהבים.
  4. תרגלו הכרת תודה – מחקרים מראים כי האנשים המאושרים ביותר הם אנשים שמחוברים לדת או כאלו שנוהגים לתרגל מדיטציה. למה? כי הם מבלים זמן רב בהוקרת תודה על מה שיש להם, במקום לדוש במה שטרם השיגו. ככל שתתרגלו יותר הכרת תודה על דברים שאתם מעריכים בחיים שלכם – כך תצליחו להפחית ביעילות לחץ, חרדה וגם את פחד להחמיץ.